foto: Pixabay

Stroomcrisis: aansluitstop en handreiking gemeenten

Het is onzeker of er voor 25.000 woningen die de komende jaren in Midden Nederland gebouwd worden wel een normale stroomaansluiting mogelijk is. De provincie meldt dat de onzekerheid te maken heeft met de aansluitstop die vanaf 1 juli geldt.

De provincie had eind vorig jaar voor ongeveer 60.000 nieuwbouwhuizen een aanvraag ingediend bij stroomnetbeheerder Stedin. Eerder werd al duidelijk dat 35.000 huizen gewoon kunnen worden aangesloten. Maar voor de overige 25.000 is dat hoogst onzeker. Om de druk van het stroomnet te halen, is het volgens de provincie nodig om een nieuw hoogspanningsstation te bouwen ten noorden van de stad Utrecht. De provincie verwacht dat dit station in 2031 klaar kan zijn.

Handreiking
Nu de levering van stroom onder druk is komen te staan, biedt de provincie de gemeenten een nieuwe handreiking. Daarmee moet het voor gemeenten mogelijk blijven om de plannen voor het verduurzamen van woningen door te zetten.

De provincie wil uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te zijn. In de nieuwe handreiking ‘Netbewuste warmtetransitie’ staan concrete handvatten om bestaande woningen netbewust te verduurzamen, zonder het elektriciteitsnet verder te overbelasten. Het gaat hierbij om isolatie, warmteprogramma’s en wijkaanpakken.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.

groenekan

Steck gaat deze zomer op zoek naar de hoogste zonnebloem van de buurt. Daarmee hoopt de groene stadsoase Utrecht en

regio

Een ritje met de auto wordt deze zomer rond Utrecht een flinke uitdaging. Er zijn grootschalige wegwerkzaamheden gepland aan de

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.