Jake Ertan (bosbrandwerkgoep) zet zijn fiets klaar | foto: Omroep ZOUT

Video: Inwoners Austerlitz voorbereid op natuurbrand

Met de constante droogte en het risico op natuurbranden, hebben inwoners van Austerlitz een vluchtplan opgesteld om zo snel en veilig mogelijk het dorp uit te kunnen. “Drie jaar geleden was er een hele droge zomer en het bleek dat er geen plannen waren over hoe je een dorp moet evacueren”, zegt Jake Ertan van de Bosbrandwerkgoep Austerlitz.

Austerlitzbelang heeft toen contact opgenomen met de gemeente en die heeft toen een voorlichtingsavond gegeven. Daaruit is de Bosbrandwerkgroep ontstaan. Als er een brand is krijgt de buurt een melding. “Dan pak ik mijn vluchttas en ga ik snel naar buiten”, zegt Ertan. “De vluchttas is van tevoren ingepakt en bevat van alles wat je bij een evacuatie nodig hebt. Kleding, powerbanks, een tasje met opladers, een regenjas, een slot… Mijn portemonnee en paspoort zitten altijd in mijn gewone tas. Ik heb er ook een reparatiesetje in, omdat ik een rolstoelgebruiker ben. En ik heb altijd water bij me.”

Verzamelplek
Voordat Ertan naar buiten gaat, plakt hij een groen kruis op zijn voordeur en brievenbus. “Dit doe ik zodat mensen weten dat ik niet thuis ben.” Eenmaal buiten pakt Ertan zijn rolstoelfiets en gaat hij zo snel mogelijk naar de verzamelplek. “Als iedereen met de auto het dorp uit wil, loopt het zo vast. Dan kun je er zelfs met de fiets niet uit. Dus vlucht vooral op de fiets.”

Op de vluchtkaart van de werkgroep zijn de instructies bij brand te vinden. Er zijn drie verzamelplekken: Driebergen, Woudenberg en Zeist.

Om te delen

Gerelateerde artikelen

austerlitz

De familieschommel, botsauto’s of de zweefmolen? Speeltuin Pyramide van Austerlitz gaat, ondanks recente tegenslagen als gevolg van corona en de

austerlitz

Austerlitz heeft sinds vorige maand een gloednieuwe DUO-fiets. De fiets van Austerlitz Zorgt kon worden aangeschaft met steun van vele

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.