Gemeentehuis Wijk bij Duurstede (foto: WikiCommons)

Wijks college vraagt ruimte in noodopvang asielzoekers

Het college van Wijk bij Duurstede heeft de gemeenteraad gevraagd om ruimte en vertrouwen te geven op weg naar de mogelijke noodopvang van asielzoekers. Er is nog geen formeel verzoek, maar de commissaris van de Koning hintte onlangs op zo’n tijdelijke noodopvang.

Het verzoek kan gedaan worden omdat de Wijk bij Duurstede nog niet voldoet aan de spreidingswet en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) acute opvrangproblemen heeft. “We wachten het formele verzoek af, maar het is verstandig om nu alvast na te denken over onze aanpak, mocht zo’n verzoek worden gedaan”, aldus het college. “Daarbij zoeken we de balans tussen de zorg voor goede opvang en de draagkracht van de Wijkse samenleving.”

Omdat de bevoegdheid bij noodopvang bij het college van burgemeester en wethouders ligt, wil de gemeenteraad dat het college nadrukkelijk de regie neemt en oog heeft voor de zorgen op het gebied van veiligheid, financiën en de beperkte middelen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

Wijk bij Duurstede

Zo’n 18 huiskamers in Cothen en Wijk bij Duurstede veranderen op zondagmiddag 7 juni opnieuw in sfeervolle mini-bluescafés tijdens de

Wijk bij Duurstede

Bij een demonstratie tegen de komst van een tijdelijke noodopvang voor asielzoekers in Wijk bij Duurstede zijn maandagavond ongeregeldheden ontstaan.

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.