Foto: Gemeente Wijk bij Duurstede

Feestelijke plantdag als start aanleg Balderbos

De aanleg van het Balderbos in Wijk bij Duurstede is woensdagochtend van start gegaan. Wethouder Jeroen Brouwer en Paul Grizell van een lokaal scheepsbouwbedrijf hebben samen met leerlingen van basisschool De Windroos de eerste bomen in dit nieuwe gemeentebos geplant.

Het Balderbos wordt een tiny forest, dat is een klein bosgebied dat goed is voor de luchtkwaliteit en biodiversiteit. “Het bedrijf klopte bij ons aan met een vraag over het plaatsen van bomen, ter compensatie van hun CO2-uitstoot”, vertelt wethouder Brouwer. “Dit is een Wijks bedrijf dat internationaal opereert. Zij wilden de compensatie niet internationaal uitwerken, maar vooral in ‘hun eigen omgeving’ bekijken. Als gemeente zijn wij bezig met het uitwerken van een plan om meer bomen te planten; goed voor schone lucht, schaduw en de biodiversiteit. We zijn met elkaar om tafel gaan zitten en kwamen op dit plan. Voor ons stond dit al op de planning, voor het bedrijf een perfecte stap.”

De opening trok veel belangstellenden. Naast de kinderen van De Windroos en medewerkers van het scheepsbouwbedrijf, werkten ook leden van het aangrenzende volkstuincomplex en omwonenden mee aan de aanplant van de eerste bomen. Dat enthousiasme merkte wethouder Brouwer ook op. “Omwonenden vertelden dat het echt een mooie plek is geworden, ook met alle verbeteringen rond de Zandweg. Daar is men superblij mee. En kinderen hebben nu een boom neergezet en komen straks langs om te kijken hoe ‘hun boom’ erbij staat. Mooi toch?”

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Wijk bij Duurstede

Bijna 200 inwoners van Wijk bij Duurstede hebben meegedaan aan de voorlichtingsbijeenkomsten over de tijdelijke noodopvang voor asielzoekers. De gemeente

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

Wijk bij Duurstede

Zo’n 18 huiskamers in Cothen en Wijk bij Duurstede veranderen op zondagmiddag 7 juni opnieuw in sfeervolle mini-bluescafés tijdens de

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Bijna 200 inwoners van Wijk bij Duurstede hebben meegedaan aan de voorlichtingsbijeenkomsten over de tijdelijke noodopvang voor asielzoekers. De gemeente

Bunnik

De eerste vluchtelingen nemen over enkele weken hun intrek in de nieuwe opvanglocatie aan de Regulierenring 22. Dit laat de

Video

Zeist

Stadslab Zeist bestaat vijf jaar en dat is vrijdag gevierd met alle betrokkenen. Aanwezig waren het bestuur van Stadslab, Gen