Foto NS Arno Leblanc

Nieuwe dienstregeling voor openbaar vervoer

De nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer gaat komende zondag in. NS gaat iets meer treinen rijden in de vroege ochtend en late avond op onder meer de spoorverbindingen in onze regio. Vervoerder Transdev gaat samen met Keolis de diensten van de herkenbare gele U-OV bussen verzorgen. 

Tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist rijdt er op weekdagen in de ochtend een extra sprinter. Deze vertrekt om 6.26 uur vanaf Utrecht Centraal. De sprinter Rhenen – Utrecht Centraal – Breukelen rijdt vanaf 14 december in het weekend overdag door naar Amsterdam Centraal en Uitgeest. Dat betekent dat reizigers uit bijvoorbeeld Maarn en Bunnik op zaterdag en zondag een rechtstreekse verbinding hebben met Amsterdamse stations. Een andere wijziging in de nieuwe dienstregeling is dat de laatste sprinter vanuit Utrecht Centraal richting Amersfoort en Zwolle om 23.50 uur vertrekt, een half uur later dan nu het geval is.

Maximumtarief
Voor het regionale bus- en tramvervoer geldt dat met de ingang van de nieuwe dienstregeling ook de ov-tarieven worden aangepast. Er gaat een maximumtarief van 10 euro per dag en 100 euro per maand gelden, meldde de provincie al eerder. Inwoners met een laag inkomen krijgen 70 procent korting in plaats van de huidige 40 procent. Jongeren in de leeftijd tussen 12 en 18 jaar houden, net als bij de huidige abonnementen, 35 procent korting. Zij betalen dus niet meer dan 6,50 euro per dag of 65 euro per maand.

Bussen gaan op veel plaatsen vaker en langer rijden, en er komen nieuwe verbindingen. Ook zet de vervoerder een grote stap naar emissieloos busvervoer, waardoor ook de woonomgeving rondom busroutes schoner en prettiger wordt. Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen in de busdienstregeling in deze regio staat in een eerder artikel op deze website.

Om te delen

Gerelateerde artikelen

regio

De eerste Buitenpoort van het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug wordt woensdag officieel geopend. Reizigers die uitstappen op station Baarn worden

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.

groenekan

Steck gaat deze zomer op zoek naar de hoogste zonnebloem van de buurt. Daarmee hoopt de groene stadsoase Utrecht en

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Bijna 200 inwoners van Wijk bij Duurstede hebben meegedaan aan de voorlichtingsbijeenkomsten over de tijdelijke noodopvang voor asielzoekers. De gemeente

Bunnik

De eerste vluchtelingen nemen over enkele weken hun intrek in de nieuwe opvanglocatie aan de Regulierenring 22. Dit laat de

Video

Zeist

Stadslab Zeist bestaat vijf jaar en dat is vrijdag gevierd met alle betrokkenen. Aanwezig waren het bestuur van Stadslab, Gen