Het autoverkeer in Utrechtse Heuvelrug is de afgelopen vijf jaar aanzienlijk gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Mobycon in opdracht van de gemeente.
Met name het verkeer op N-wegen is afgenomen. Dat het lokale wegennet vol is, is dus niet het geval, terwijl dat gevoel leeft bij veel inwoners. Wel is er sprake van extra drukte op een aantal verkeerspunten, zoals de kruising in Doorn en de Donderbergrotonde in Leersum.
Het meeste autoverkeer wordt veroorzaakt door inwoners zelf en niet zoals wordt aangenomen door doorgaand (vracht-)verkeer. Ruim de helft van al het autoverkeer is lokaal, terwijl slechts 15 procent doorgaand verkeer is. Op de N225 tussen Driebergen en Doorn is meer dan 70 procent van het autoverkeer van eigen inwoners. In Doorn en Leersum zelfs meer dan 75 procent.
Gemeente Utrechtse Heuvelrug werkt nu aan een nieuw mobiliteitsplan. Om het autoverkeer in te perken en de leefbaarheid te vergroten, overweegt de raad impopulaire maatregelen: minder parkeerplaatsen, minder ruimte voor auto’s op de wegen; lagere parkeernorm; het invoeren van een milieuzone of betaald parkeren.
De komende weken kunnen inwoners en ondernemers tijdens dorpsbijeenkomsten meedenken over de verkeersplannen. Na de zomer gaat de gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug aan de slag met het mobiliteitsplan, waarbij mogelijk een aantal van deze impopulaire besluiten genomen worden.