foto: Joost Berendsen

Tweede herdenking van ‘ons slavernijverleden’

Voor het tweede jaar op rij heeft de gemeente De Bilt de afschaffing van de slavernij herdacht. Bij de herdenkingsbijeenkomst zijn toespraken gehouden, onder anderen door burgemeester Potters.

foto: gemeente De Bilt

Tijdens de bijeenkomst op Jagtlust in Bilthoven stond Potters stil bij ‘het slavernijverleden dat óns slavernijverleden is’. Ook is het gedicht ‘Wie zijn we morgen’ voorgedragen. Na afloop is de Keti Koti-vlag is gestreken. Deze vlag was een dag eerder bij de festiviteiten voor het gemeentehuis gehesen.

Bij de eerste viering in 2023 bood burgemeester Potters namens het college excuses aan voor ieder die zich persoonlijk betrokken voelt bij de geschiedenis van de slavernij. Uit lokaal onderzoek is gebleken dat vooraanstaande inwoners van De Bilt betrokken zijn geweest bij de slavernij of ervan profiteerden.

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Video

Bilthoven

Korfbalvereniging Nova uit Bilthoven heeft een bijdrage van 5.000 euro gekregen voor de verduurzaming van het clubhuis. De Vriendenloterij heeft

Bilthoven

De Week voor de Gezonde Jeugd is in de gemeente De Bilt afgetrapt met challenges rondom slaap. Hiervoor deelden wethouder

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Bijna 200 inwoners van Wijk bij Duurstede hebben meegedaan aan de voorlichtingsbijeenkomsten over de tijdelijke noodopvang voor asielzoekers. De gemeente

Bunnik

De eerste vluchtelingen nemen over enkele weken hun intrek in de nieuwe opvanglocatie aan de Regulierenring 22. Dit laat de

Video

Zeist

Stadslab Zeist bestaat vijf jaar en dat is vrijdag gevierd met alle betrokkenen. Aanwezig waren het bestuur van Stadslab, Gen