Wethouder Hagendoorn feliciteert de vrijwilligers van BENG! (foto: BENG!)

Grote behoefte aan energiehulp voor besparing

Het Biltse project Eerste Hulp bij Energie voorziet in een behoefte. Inmiddels hebben 500 huishoudens zich aangemeld voor gratis energieadvies en isolatiemateriaal.

Het project wordt uitgevoerd door BENG!, een lokale energiecoöperatie die inwoners ondersteunt bij het verduurzamen van hun woning. Met deze aanpak wil BENG! energiearmoede tegengaan en huurders helpen hun huis warmer, gezonder en betaalbaarder te maken.

Vrijwilligers van BENG! gaan bij inwoners thuis langs om praktische adviezen te geven en direct eenvoudige energiebesparende maatregelen toe te passen. Het grote aantal aanmeldingen laat volgens BENG! en de gemeente zien dat de behoefte aan ondersteuning bij energiebesparing groot is.

Wethouder Krischan Hagendoorn: “Gemiddeld kan het per huis €350 op de energierekening schelen voor een groep inwoners die het moeilijk heeft.” De wethouder spreekt zijn waardering uit voor de inzet van vrijwillige energiecoaches en -klussers. “Dit is ontzettend belangrijk werk. Het kan echt een levenslijn en reddingsboei zijn voor mensen. Het kan er ook toe bijdragen dat mensen de weg vinden naar andere instanties.”

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Video

Bilthoven

Korfbalvereniging Nova uit Bilthoven heeft een bijdrage van 5.000 euro gekregen voor de verduurzaming van het clubhuis. De Vriendenloterij heeft

Bilthoven

De Week voor de Gezonde Jeugd is in de gemeente De Bilt afgetrapt met challenges rondom slaap. Hiervoor deelden wethouder

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Bijna 200 inwoners van Wijk bij Duurstede hebben meegedaan aan de voorlichtingsbijeenkomsten over de tijdelijke noodopvang voor asielzoekers. De gemeente

Bunnik

De eerste vluchtelingen nemen over enkele weken hun intrek in de nieuwe opvanglocatie aan de Regulierenring 22. Dit laat de

Video

Zeist

Stadslab Zeist bestaat vijf jaar en dat is vrijdag gevierd met alle betrokkenen. Aanwezig waren het bestuur van Stadslab, Gen