De Bosboemel van Utrechts Landschap maakt al vijf jaar tochten door het Amerongse Bos voor mensen met een mobiele beperking (foto: Omroep ZOUT)

Feest in het bos: op pad met De Bosboemel (video)

De Bosboemel van Utrechts Landschap heeft een jubileum te vieren. Het elektrische open wagentje dat ritten maakt in het Amerongse Bos met mensen met een mobiele beperking, bestaat dit jaar vijf jaar.

– door Julia Koch (student HU)

“Voor mensen die normaal niet meer buiten komen is het een groot feestje”. Dit jaar is de Bosboemel vanaf 18 april weer gaan rijden. In het hoogseizoen rijden de vrijwilligers -een chauffeur en een gids- bijna iedere dag. Naast de vaste tijdstippen op woensdag en zaterdag, is de Bosboemel ook beschikbaar voor privé-ritjes. De organisatie merkt dat bijvoorbeeld zorginstellingen, maar ook families, er maar al te graag gebruik van maken. “Afgelopen jaar hebben we ongeveer 475 personen vervoerd, terwijl er per rit maar zes mee kunnen rijden. Dat is dus enorm veel”, aldus Ingrid Leidekker, gids bij de Bosboemel.

 

Door de ritjes van de Bosboemel wordt de natuur opnieuw toegankelijk gemaakt voor mensen die niet meer in staat zijn wandelingen in het bos te maken. De passagiers waarderen dat zeer. Corry is een van hen. Ze heeft al een
keer eerder mee gereden met de Bosboemel. “Lopend kom ik het bos niet meer in. Met de Bosboemel kom ik in hele andere stukken van het Amerongse bos”, legt Corry uit.

Groot feestje
Ook Leidekker herkent dat passagiers de Bosboemel een bijzondere ervaring vinden: “Je haalt mensen uit een isolement. Het bos brengt ook herinneringen terug van vroeger toen de deelnemers nog wel nog de natuur bezochten. Voor mensen die normaal niet meer buiten komen, is zo’n tocht een groot feestje”.

Hoewel de Bosboemel ritjes maakt in het Amerongse Bos, trekt het niet alleen een regionaal publiek aan. De vrijwilligers geven aan dat ook vanuit andere delen van Nederland, passagiers naar Amerongen reizen om een tocht met de Bosboemel te maken. “We hebben een vaste groep uit Zuid-Holland die twee keer per jaar naar Amerongen komt om de natuur in te trekken met de Bosboemel. Het zegt iets over wat mensen erover horen en lezen. Dat vind ik
heel bijzonder”, zegt Frans Groot, vrijwilliger bij de Bosboemel.

Vrijwilligers welkom
Niet alleen de bezoekers van de Bosboemel komen van verder dan Amerongen. De vrijwilligers die ervoor zorgen dat de Bosboemel kan blijven bestaan komen uit de hele regio. Groot: ‘We hebben vrijwilligers die helemaal uit Driebergen komen. Dit betekent dat mensen het heel leuk vinden om te doen.” Op dit moment bevat het team zeventien vrijwilligers. Maar om de voortgang te waarborgen verwelkomt Ingrid Leidekkers graag nieuwe vrijwilligers bij dit project van het Utrechts Landschap.

Voor nu rijdt de Bosboemel nog tot en met oktober rond in het Amerongse Bos om het bos toegankelijk te maken voor iedereen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Zeist

Stadslab Zeist bestaat vijf jaar en dat is vrijdag gevierd met alle betrokkenen. Aanwezig waren het bestuur van Stadslab, Gen

Bilthoven

De Week voor de Gezonde Jeugd is in de gemeente De Bilt afgetrapt met challenges rondom slaap. Hiervoor deelden wethouder

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.