foto's: Ella Prins

Gemeenteraad schenkt schilderij aan inwoners

Het schilderij ‘De Blauwe Stad’ van Iris van Haaren heeft een vaste plek in de Mathildezaal van het gemeentehuis gekregen. Raadssenior Werner de Groot overhandigde het schilderij tijdens de nieuwjaarsreceptie namens de gemeenteraad aan de inwoners van De Bilt.

Het kunstwerk is een van de schilderijen uit de reeks De Gouden Stad van Iris van Haaren. Het verbeeldt het paradijs op aarde, waarin iedereen mag leven zoals we bedoeld zijn. Burgemeester Maarten Haverkamp sloot daarbij ook al aan in zijn speech: “Luister naar elkaar, ook al zijn we het even niet met elkaar eens”.

Iris van Haaren woonde lange tijd in Bilthoven en had als twaalfjarige een mystieke ervaring. Zij nam vervolgens de ruimte om het leven te duiden, door haar schilderijen, woorden en gedichten heen. Ze overleed op 60-jarige leeftijd in 2022 en was daarmee klaar om ‘naar huis te gaan’, zoals ze in een eerder gedicht beschreef.

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Bilthoven

Korfbalvereniging NOVA uit Bilthoven is tweede geworden bij de landelijke verkiezing van Sportaccommodatie van het Jaar. Dat is woensdagavond bekend

Audio

De Bilt

Kwesties rondom de opvang van asielzoekers zijn voortdurend onderwerp van felle discussies en polarisatie in de samenleving. Ook in Zuidoost-Utrecht,

Video

De Bilt

De Voedselbank in De Bilt bestaat 15 jaar. De voedselbank is actief sinds 2011 en voorziet inmiddels 190 gezinnen en

Net binnen

Wijk bij Duurstede

De tijdelijke opvanglocatie in Sportcomplex Mariënhoeve mag open, maar er moet wel voldaan worden aan strikte voorwaarden. Een motie van

Audio

De Bilt

Kwesties rondom de opvang van asielzoekers zijn voortdurend onderwerp van felle discussies en polarisatie in de samenleving. Ook in Zuidoost-Utrecht,

Video

De Bilt

De Voedselbank in De Bilt bestaat 15 jaar. De voedselbank is actief sinds 2011 en voorziet inmiddels 190 gezinnen en