foto: Stefan Hoepermans

Inwoners schieten insecten en gemeenten te hulp

Inwoners van Bunnik, De Bilt en Baarn gaan systematisch de bermkwaliteit in de provincie in kaart brengen. Vrijwilligers starten er als zogenoemde Bermscouts, om de drie gemeenten te helpen hun bermbeheer te verbeteren.

Het project is een initiatief van Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) en FLORON, waarbij inwoners worden opgeleid om met een zoekkaart de Nectarindex in kaart te brengen. Dit is een wetenschappelijke methode om de nectar- en bloemenwaarde van bermen te meten. De verzamelde gegevens worden gedeeld met de gemeenten.

In Zuidoost-Utrecht liggen duizenden kilometers berm langs wegen en fietspaden. Als die ecologisch worden beheerd door minder en anders te maaien zodat bloemen kunnen bloeien, vormen ze een groot leefgebied voor planten en dieren. Volgens de NMU willen veel gemeenten die stap zetten, zo maait de gemeente Utrechtse Heuvelrug al minder. Maar de gemeenten missen gegevens om gericht te handelen. Het project Bermscouts brengt die kennis nu voor het eerst in kaart.

Aanbevelingen
Aan het einde van het meetseizoen komen alle Bermscouts en vertegenwoordigers van de drie gemeenten samen tijdens een terugkomdag, waar de resultaten worden vertaald naar concrete aanbevelingen voor hun gemeente. Isabel Kruisheer NMU) hoopt dat het project zich in de toekomst uitbreidt naar meer gemeenten: “Hoe mooi zou het zijn als alle gemeenten ecologisch bermbeheer toepassen en monitoren zodat onze bermen één groot bloemennetwerk worden voor insecten”.

Het gaat niet goed met insecten in Nederland. Uit de Nationale Bijentelling van 2026 blijkt dat de hommel sinds 2018 met maar liefst 40% is afgenomen. Bloemrijke bermen zijn van levensbelang voor bijen, vlinders en andere insecten.

 

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Bilthoven

De Week voor de Gezonde Jeugd is in de gemeente De Bilt afgetrapt met challenges rondom slaap. Hiervoor deelden wethouder

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

De Bilt

Het lijkt erop dat de gemeente De Bilt niet alle aangemelde woningbouwprojecten op het elektriciteitsnet krijgt aangesloten. Het college heeft

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.