Bewoners zijn voor nieuwbouw maar tegen de splitsing van het dorp

Zorgen over tweedeling Odijk door N229 Video

Een groep inwoners uit Odijk, verenigd in de actiegroep 1Odijk, wil dat de provinciale weg N229 bij Odijk wordt verlegd als de bouw van de nieuwe wijk Kersenweide start. 1Odijk vreest dat er anders twee dorpskernen ontstaan: Oud Odijk en Nieuw Odijk.

‘De bedoeling was dat de N229 om Odijk heen zou gaan en nu plotseling blijft de weg liggen. En dat niet alleen, ze willen de weg 2,5 meter verhogen. Echt een dorp in tweeën splitsen’,  aldus Coen van der Wind van 1Odijk. Hij pleit ervoor om met alle betrokken partijen om de tafel te zitten. ‘Terug naar het oude plan, de N229 er omheen, met een goede aansluiting op de A12. En combineren met de plannen voor het industrieterrein en het stationsgebied, dan kunnen we de komende 30 jaar vooruit.’

Volgens Michiel Kalisvaart van 1Odijk willen de bewoners hetzelfde als wethouder Onno James: ‘Woningbouw en omlegging van de N229, maar is er een verschil van mening, de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers kan anders’. Volgens wethouder James ligt er nog geen kant-en-klaar ontwerp. ‘In het najaar neemt de gemeenteraad een besluit over het bestemmingsplan. Hoe de onderdoorgang er uiteindelijk uit gaat zien leggen we in een apart besluit voor in het volgend voorjaar.’

Geertjan Bossinga polste de stand van zaken bij actiegroepleden Coen van der Wind en Michiel Kalisvaart en bij wethouder Onno James.

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Odijk

Odijk kleurt twee dagen het voorjaar. Ondanks het kille en soms buiige weer trokken duizenden belangstellenden naar de TuinBraderie in

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Bijna 200 inwoners van Wijk bij Duurstede hebben meegedaan aan de voorlichtingsbijeenkomsten over de tijdelijke noodopvang voor asielzoekers. De gemeente

Bunnik

De eerste vluchtelingen nemen over enkele weken hun intrek in de nieuwe opvanglocatie aan de Regulierenring 22. Dit laat de

Video

Zeist

Stadslab Zeist bestaat vijf jaar en dat is vrijdag gevierd met alle betrokkenen. Aanwezig waren het bestuur van Stadslab, Gen