foto: Ninke Mochel | Paddenwerkgroep Zeist

Vrijwilligers zetten honderden padden veilig over

De Paddenwerkgroep Zeist heeft tijdens de paddentrek 1035 padden, kikkers en salamanders veilig de weg over gezet. De vrijwilligers hebben de amfibieën geholpen in het Lyceumkwartier, Zeist-West, op de Dreef en voor het eerst ook in Huis ter Heide.

Het aantaf overgezette dieren is flink minder dan vorig jaar, maar dat is volgens de paddenwerkgroep geen reden tot zorg. ‘Schommelingen komen vaker voor’, meldt de werkgroep. ‘Ook in andere delen van het land werden er minder overgezet, mogelijk door het weer.’

De meeste overgezette amfibieën waren gewone padden, maar er zijn ook bruine kikkers en kleine watersalamanders geholpen. De salamanders zijn allemaal overgezet rond De Dreef, waar een voor ons land unieke grote populatie leeft. Er zijn door de vrijwilligers ook 119 doodgereden dieren gevonden.

De Paddenwerkgroep Zeist vraagt mensen in gebieden met veel amfibieën om begin juni opnieuw goed op te letten. Dan komen de nieuwe padjes uit het water, deze zijn zo klein als een pinknagel en kunnen dan gemakkelijk vertrapt worden.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Zeist

Stadslab Zeist bestaat vijf jaar en dat is vrijdag gevierd met alle betrokkenen. Aanwezig waren het bestuur van Stadslab, Gen

Zeist

Meer dan 3600 deelnemers sloten donderdagavond het grootste wandelfeest van Zeist af. Het traditionele defilé eindigde de 79ste editie van

Zeist

In navolging van onder meer De Bilt, Wijk bij Duurstede en Leersum/Amerongen, ging maandagavond de Avondvierdaagse in Zeist van start.

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.