foto: Omroep ZOUT

Spoedverzoek: Tijdelijke opvang asielzoekers in juni

Minister van den Brink (Asiel en Migratie) heeft de gemeente Wijk bij Duurstede officieel gevraagd om met spoed tijdelijke noodopvang voor 50 tot 75 asielzoekers te regelen. De opvang moet uiterlijk half juni starten en minimaal twee maanden duren.

De minister geeft aan dat de druk op de opvangcapaciteit groot is en er kans is dat asielzoekers anders zonder opvang te komen te zitten. Burgemeester Petra Doornenbal bevestigt de oproep en zegt dat de gemeente weinig keuze heeft, omdat de minister juridische middelen kan inzetten als een gemeente niet meewerkt. “Nu wij die opdracht hebben gekregen, willen wij gehoor geven aan de oproep van de fractievoorzitters in onze gemeenteraad om voor zo goed mogelijke asielopvang te zorgen”, aldus Doornenbal. Zij benadrukt dat ‘het aan ons als gemeente is om, waar mogelijk, onze inwoners te betrekken in het proces als het gaat om communicatie en participatie’.

Wijk bij Duurstede gaat nu onderzoeken welke locatie het meest geschikt is. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van inbreng van inwoners, ondernemers en organisaties over asielopvang, die werd opgehaald tijdens gespreksavonden, spreekuren en enquêtes in 2024.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

Wijk bij Duurstede

Zo’n 18 huiskamers in Cothen en Wijk bij Duurstede veranderen op zondagmiddag 7 juni opnieuw in sfeervolle mini-bluescafés tijdens de

Wijk bij Duurstede

Bij een demonstratie tegen de komst van een tijdelijke noodopvang voor asielzoekers in Wijk bij Duurstede zijn maandagavond ongeregeldheden ontstaan.

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.