foto: Paul Vesters

Historische bunkers van Den Dolder naar Soesterberg

Twee Duitse munitiebunkers verhuizen van het terrein van de voormalige Jeugdinrichting Almata in Den Dolder naar het militair erfgoed op Park Vliegbasis Soesterberg. Hiermee blijven de historische bouwwerken behouden voor de toekomst.

De prefabbunkers waren geschikt voor opslag van munitie tot een kaliber van drie centimeter. De cultuurhistorische waarde van de twee bunkers is hoog. Militair-historisch en bouwtechnisch zijn de bunkers belangrijke Luftwaffe-voorbeelden van een scherfvrije munitieopslag in prefab elementen.

Na de Tweede Wereldoorlog zijn nagenoeg alle prefab bouwwerken van de Duitse vliegbases verloren gegaan. Vermoedelijk zijn er alleen in Valkenburg één identiek en een aantal vergelijkbare exemplaren. In tegenstelling tot de Dolderse exemplaren, verkeren die in een slechte bouwkundige staat.

Buitenplaats
Beide munitiebunkers staan nu nog op het terrein van de voormalige buitenplaats Den Engh, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetter aan Vliegbasis Soesterberg was toegevoegd, maar na de oorlog weer afgesplitst.
Het Rijksvastgoedbedrijf gaat het terrein overdragen aan de Politie voor de bouw van een nieuwe Politieacademie. Hierdoor is er voor de munitiebunkers geen plaats meer en moesten zij een nieuwe bestemming krijgen. Met de verplaatsing gaat de oorspronkelijke context van de bouwwerken weliswaar verloren, maar blijft de cultuur- en militairhistorische waarde behouden.

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.

groenekan

Steck gaat deze zomer op zoek naar de hoogste zonnebloem van de buurt. Daarmee hoopt de groene stadsoase Utrecht en

regio

Een ritje met de auto wordt deze zomer rond Utrecht een flinke uitdaging. Er zijn grootschalige wegwerkzaamheden gepland aan de

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Lokale partijen in Wijk bij Duurstede hebben in een gezamenlijk statement afkeurend gereageerd op een protestactie vrijdagavond. Enkele relschoppers zijn

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.