Foto: Omroep Zout

Eerste klimaatcafé De Bilt

Vrijdag werd het eerste klimaatcafé in De Bilt georganiseerd. ‘De Grootouders voor het Klimaat De Bilt en Bilthoven’ organiseert dit café om een positief tegengeluid te bieden aan de klimaatangst en het doemdenken. “Er zijn veel goede initiatieven in de regio, maar nog geen plek waar ze elkaar kunnen ontmoeten en elkaar kunnen inspireren”, vertelt Marianne Houkamp, mede-initiatiefnemer van het klimaatcafé.

Onder begeleiding van livemuziek van d-Tune kwamen de eerste inwoners van De Bilt en omstreken eind vrijdagmiddag binnen in de zaal van Van der Valk De Biltsche Hoek. Deze zaal was tijdelijk omgetoverd tot Bilts klimaatcafé. Extra stoelen waren al snel nodig; “We hadden 50 mensen verwacht, maar uiteindelijk zijn er meer dan 70 gekomen”, aldus Houkamp.

Met eindelijk genoeg stoelen in de zaal, opende wethouder Krischan Hagedoorn het klimaatcafé officieel; “Wij zijn als gemeente trots te zien dat klimaat en duurzaamheid zo leeft bij onze bevolking en dat dit soort initiatieven plaatsvinden”. Na de officiële opening van het café kwamen meerdere ‘groene doeners’ aan het woord. Zij deelden hun initiatieven in de omgeving. Tussen de sprekers door, klonken de vrolijke noten van d-Tune weer door de boxen heen.

Klimaatburgemeester Elke Rabé sluit als laatste spreker het officiële gedeelte van het klimaatcafé af. Nadat de microfoon uit staat, gaat de bar open. Met een drankje in de hand wordt nagepraat over het eerste Biltse klimaatcafé. “Het zaadje is geplant, de mensen hebben elkaar gevonden. Nu is het doel dat dit een vast item in de agenda wordt van iedereen en dat je uitkijkt naar de volgende keer. Voor de volgende keer in eind september hebben we ook alweer wat leuke ideeën bedacht”, besluit Houkamp met een glimlach.

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Video

Bilthoven

Korfbalvereniging Nova uit Bilthoven heeft een bijdrage van 5.000 euro gekregen voor de verduurzaming van het clubhuis. De Vriendenloterij heeft

Bilthoven

De Week voor de Gezonde Jeugd is in de gemeente De Bilt afgetrapt met challenges rondom slaap. Hiervoor deelden wethouder

De Bilt

De Utrechtseweg (N237) is deze week gedeeltelijk afgesloten vanwege grootschalige werkzaamheden. De werkzaamheden zijn nodig om de drukke weg in

Net binnen

Wijk bij Duurstede

Bijna 200 inwoners van Wijk bij Duurstede hebben meegedaan aan de voorlichtingsbijeenkomsten over de tijdelijke noodopvang voor asielzoekers. De gemeente

Bunnik

De eerste vluchtelingen nemen over enkele weken hun intrek in de nieuwe opvanglocatie aan de Regulierenring 22. Dit laat de

Video

Zeist

Stadslab Zeist bestaat vijf jaar en dat is vrijdag gevierd met alle betrokkenen. Aanwezig waren het bestuur van Stadslab, Gen