Burgemeester Maarten Haverkamp (foto: gemeente De Bilt)

Burgemeester: ‘Oren en ogen nodig tegen ondermijning’

De Bilt vraagt samen met buurgemeenten Baarn, Bunschoten, Eemnes en Soest extra aandacht voor ondermijning. Het vervagen van grenzen tussen boven- en onderwereld heeft een te grote negatieve invloed op de samenleving.

In de Week tegen de Ondermijning wijzen de gemeenten erop dat criminelen voor hun activiteiten vaak gebruik maken van gewone woningen, bedrijfspanden en voertuigen. Daarbij schakelen zij regelmatig reguliere bedrijven en dienstverleners in. Maar ook jongeren worden geronseld voor criminele activiteiten en er worden zorgbureaus opgezet om te kunnen frauderen met zorggeld.

“Het is belangrijk dat iedereen op de hoogte is van het thema ondermijning”, zegt burgemeester Maarten Haverkamp. “Hoe kun je ondermijning herkennen, wat moet je doen als je iets verdachts ziet en hoe maak je een melding? We hebben alle oren en ogen van onze inwoners en ondernemers nodig om deze vorm van criminaliteit aan te pakken.”

Voor het gemeentehuis was maandag een nagebootste drugsafvaldumping te zien. Hier werd bezoekers aan het gemeentehuis duidelijk gemaakt hoe deze vorm van ondermijning eruit ziet. De komende week zullen BOA’s ook inwoners en ondernemers informeren.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om te delen