foto: Thomas van Gelder

Bunnik zet eerste stap inleverpunten herbruikbare verzendverpakkingen

Het eerste exemplaar van een herbruikbare verzendverpakking is door wethouder Hilde de Groot ingeleverd bij Angeles Mode in Odijk. Dit is afgelopen vrijdag gebeurd, tijdens de Week van de Circulaire Economie. Tegelijk is ook een inleverpunt geopend bij Dierenspeciaalzaak De IJsbeer in Bunnik.

De herbruikbare verpakkingen zijn een initiatief van een Nederlandse bedrijf voor universele retoursysteem voor herbruikbare verzendverpakkingen, en bieden een duurzaam alternatief voor de vele kartonnen dozen die na één keer gebruiken worden weggegooid. Inwoners kunnen nu bij aangesloten webshops kiezen voor zo’n verpakking en deze na gebruik eenvoudig inleveren – mét statiegeld terug.

De groei van online winkelen zorgt jaarlijks voor circa 85 miljoen kilo verpakkingsmaterialen. Verzendverpakkingen van landelijke webwinkels gaan na slechts eenmalig gebruik een energie-intensief afvalverwerkingsproces in. De hoeveelheid verpakkingsmateriaal is een grote ergernis van veel mensen. Uit onderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel.org blijkt dat 7 op de 10 consumenten zo min mogelijk verpakkingsmateriaal wil ontvangen.

Herbruikbare verzendverpakkingen zijn duurzamer dan gerecyclede kartonnen dozen.  Karton en papier recyclen is enorm energie-intensief en papiervezels kunnen slechts vijf keer worden hergebruikt. Voor elke gerecyclede kartonnen doos moeten nieuwe vezels toegevoegd worden, hiervoor worden bomen gekapt.

Bunnik en Odijk zijn een van de eerste Nederlandse plaatsen met inleverpunten voor herbruikbare verzendverpakkingen.
‘We zijn blij dat inwoners nu ook in Bunnik en Odijk terechtkunnen om herbruikbare verpakkingen in te leveren,” zegt wethouder Hilde de Groot. Een mooi en praktisch voorbeeld van hoe we samen stappen zetten richting minder afval.’

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Odijk

Het waterschap renoveert vanaf volgende week het gemaal Odijk aan de parallelweg naast de Werkhovenseweg (N229). Om ervoor te zorgen

Odijk

Odijk kleurt twee dagen het voorjaar. Ondanks het kille en soms buiige weer trokken duizenden belangstellenden naar de TuinBraderie in

Net binnen

Wijk bij Duurstede

De tijdelijke opvanglocatie in Sportcomplex Mariënhoeve mag open, maar er moet wel voldaan worden aan strikte voorwaarden. Een motie van

Audio

De Bilt

Kwesties rondom de opvang van asielzoekers zijn voortdurend onderwerp van felle discussies en polarisatie in de samenleving. Ook in Zuidoost-Utrecht,

Video

De Bilt

De Voedselbank in De Bilt bestaat 15 jaar. De voedselbank is actief sinds 2011 en voorziet inmiddels 190 gezinnen en