Adrienne de Waal, voorzitter IVN Heuvelrug en Kromme Rijn. (Foto: Omroep ZOUT)

‘Te veel woningen bij station beschadigen natuur’ (video)

Bouwen in het stationsgebied Driebergen-Zeist, daar is het Instituut voor Natuureducatie (IVN) niet tegen. Grote zorgen zijn er wel om de impact op een kwetsbaar gebied. “We willen dat er ruimte voor dieren blijft. Dit gebied is de enige corridor om van het Kromme Rijngebied naar de Heuvelrug te gaan. Dat moet je niet blokkeren met hoogbouw en hekken.”

Adrienne de Waal uit Driebergen, voorzitter van IVN Heuvelrug en Kromme Rijn, klimt over een heuveltje in het gebied achter het Triodosgebouw, aan de Driebergse kant van het NS-station. “Dit was oorspronkelijk een landbouwgebied”, weet ze. De IVN-natuurgids leidt ons graag rond in het plangebied, om te laten zien waarom IVN -met andere belangenorganisaties verenigd in de Burgercoalitie- zich zorgen maakt over de gebiedsvisie en de bouwplannen van de gemeentebesturen van Zeist en Utrechtse Heuvelrug.

Mooie wijk
Eén ding wil ze duidelijk maken: ze zijn best voorstander van bouwen rondom het station. “We hebben huizen nodig. Ook wij hebben kinderen die in de streek willen blijven wonen. Begrijpelijk dat de gemeenten deze locatie op het oog hebben”, meldt ze, met een zwaai naar de wat rommelige terreinen langs het spoor. “Het is geen mooi gebied, met die onaantrekkelijke kantoren en die braakliggende stukken. We kunnen er echt iets moois van maken”, zegt ze enthousiast. “Maar niet met 2.000 woningen op dit kleine stuk grond. Dat geeft dat onherstelbare schade voor de natuur.”

In het gebied achter De Reehorst en Triodos vliegen wat vogels op.  Adrienne bespeurt tot haar verrassing wat lentebloemen aan de rand van de beek. “Er komen hier best wat zeldzame planten en dieren voor. Er is een dassenburcht aan de Zeister kant van het spoor. Maar het gaat ons echt niet om dat ene zeldzame hamstertje”, benadrukt ze.
Het gaat IVN om de grote lijn: de ecologische hoofdstructuur.  “Een deel van de volgens het Natuur Netwerk Nederland (NNN) geplande faunapassages – onder meer bij De Breul – zijn hier nog niet gerealiseerd. Er is wel een kleinwildtunnel onder de snelweg. Het is hier leeg en ruim en toegankelijk. Veel dieren hebben deze corridor nodig om zich te verplaatsen en met andere populaties in verbinding te komen. De ecologische hoofdstructuur, zoals we de verbinding tussen gebieden noemen, is de route van het Vechtplassengebied naar het Kromme Rijngebied en de Heuvelrug. Dat is het gebied dat je hier ziet. Daarom vinden we het zo belangrijk dat deze zone intact blijft.”

Foto: Omroep Zout

Kwelwater
Het groene gebied tussen Driebergen, Zeist, Odijk en Bunnik is niet alleen een doorgang voor dieren. “Zie je al die waterpartijen? Dat is kwelwater, grondwater dat naar boven komt. Door de hoogteverschillen tussen de hoge Heuvelrug  en de lager geleden Kromme Rijnstreek zijn de Rijnwijckse Wetering en deze kwelzone cruciaal voor de ecologische verbindingen.”

Het te bouwen gebied is niet eens zo groot, wijst ze aan op een kaart. En de gemeente wil ruimte geven aan natuur en recreatie. “Dat is nu net het probleem. Het bouwvlak is compact, hier langs de weg van Driebergen naar Zeist. Maar deze groene cirkel daarom heen is het plangebied”, wijst ze aan. “Daar komen fietspaden, wandelroutes. Dat klinkt heel natuurlijk. In de praktijk betekent het meer mensen, meer hekken en dus blokkades voor dieren. Daarnaast is er komt er van zo’n dichte woonwijk ook veel geluid en licht af. De rust in de natuur is dan weg. We maken ons ook zorgen voor de extra druk op natuurgebieden als Heidestein, als er duizenden mensen bij komen.”

Natuur als basis
Het kan anders, gaf ze tijdens de Ronde Tafel inspraakavond al mee aan de colleges. “Zie je die eikenberg daar? Daarachter staat de Triodosbank. Dat forse gebouw is heel goed geïntegreerd in de natuurlijke omgeving. Het kan wél, bouwen met de natuur als basis”, zegt Adrienne.

Ze beschrijft een nieuwe hoek hoe hij wel zou passen bij de poort naar de Stichtse Lustwarande. “Tot maximaal vier lagen bouwen en niet boven de bouwgrens uit. Hoger in het midden en lager naar de randen, als een koepel.  Groene daken en zonnepanelen, wadi’s en waterpartijen in de wijk, en oog voor richtlijnen en windrichting”, somt ze op als wensenlijst voor een wijk die samen gaat met de natuur. “En bovenal: de beloofde alsnog faunapassages aanbrengen.”

Het stationsgebied van Driebergen-Zeist. (foto: Samen werken aan Zeist)

Onderzoeken
Architecten hebben in opdracht van de Burgercoalitie een alternatief plan gemaakt voor een duurzame wijk. De organisatie dringt aan op onderzoeken en berekeningen van de woningbehoefte en draagkracht van het gebied. De gemeenten zijn nader onderzoek en verdieping op basis van de gebiedsvisie Driebergen – Zeist van plan. Ze laten de eerder genoemde ambitie van 2.000 woningen, mede vanwege de financiële haalbaarheid, nog niet los.

Adrienne: “We maken ons zorgen dat de visie niet gebaseerd is op gedegen onderzoek. ‘Dat kan later wel’, is een vreemd argument. Want als de trein eenmaal rijdt, moeten de gemeenten door. En als we kwetsbare natuur verliezen, krijgen we die niet meer terug”.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om te delen

Gerelateerde artikelen

Dieren

Dierendag wordt bij Stichting De Ezelsociëteit gevierd met een feestelijk buffet voor de ezels. “Wij hebben mensen gevraagd of ze

toerisme

Het citymarketingplatform ‘Zeist. De open slotstad’ kent een succesvolle start. Sinds de lancering in mei 2024 hebben duizenden mensen kennisgemaakt

Cultuur

Kinderburgemeester Ava Latul heeft woensdag in de bibliotheek Zeist het startsein gegeven voor de Kinderboekenweek. Ze deed dit op een

Net binnen

Duurzaamheid

Het KNMI in De Bilt heeft bezwaar gemaakt tegen de mogelijke plaatsing van windmolens langs de A28. De turbines zouden

Evenementen

Tijdens de Week van het Eten gooien boeren, tuinders, koks en andere voedselproducenten tussen 4 en 12 oktober hun deuren

Cultuur

Vruchtensnoepjes, tafelschikkingen en de eerste broeibakken vormen de inspiratie voor de nieuwe kunstwerken die Janneke Kornet maakte in haar kunstproject