foto: Pixabay

Gezondheidsorganisaties: ‘Naar buiten op Blue Monday’

Het is komende maandag weer Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Onzin, zeggen natuur- en gezondheidsorganisaties. Zij nodigen iedereen uit ‘van blauw naar groen’ te gaan en mee te wandelen, fietsen en praten met anderen in de natuur.

Donkere dagen, winterkou, de goede voornemens vervaagd en de vakantie nog ver weg. Om die redenen zou de derde maandag van januari de meest sombere dag zijn. Daar geven de samenwerkende organisaties op gebied van natuur en gezondheid een draai aan met hun actie ‘van blauw naar groen’. Van wandelen met een buitenpsycholoog tot de Walk of Life lopen met een groep: iedereen kan zich aanmelden voor een opwekkende activiteit op of rond 19 januari.

Honden
In onze omgeving staat er onder meer een hondenwandeling door de Soesterduinen, een ‘Mental Ride’ van 60 kilometer op de fiets van Soest naar Huizen en een labyrintwandeling bij Antropia in Driebergen op de agenda. Op de website zijn ook ‘Ruimtepodcasts’ te downloaden om te beluisteren tijdens de voettocht, met als doel extra ontspanning bereiken.

Minder stress
Volgens de organisatie bewijst onderzoek dat in de natuur zijn goed voor de gezondheid en het welbevinden. Omgevingspsycholoog en wetenschapper Sjerp de Vries van kennisinstituut Alterranam nam 147 studies door.  Zijn conclusie: het positieve effect van groen op onze gezondheid, vooral via stressreductie is aangetoond. ‘Verblijf in een groene omgeving leidt duidelijk tot vermindering van stress. Dit geldt voor tuinen, parken en plantsoenen en voor een agrarische of omgeving of een omgeving met water’, aldus het onderzoek. Onder meer Staatsbosbeheer en de Hersenstichting doen mee aan de actiedag.

Om te delen

Gerelateerde artikelen

regio

De eerste Buitenpoort van het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug wordt woensdag officieel geopend. Reizigers die uitstappen op station Baarn worden

Wijk bij Duurstede

Enkele relschoppers zijn gisteravond op het Huis van de Gemeente in Wijk bij Duurstede geklommen en hebben met vuurwerk geschoten.

groenekan

Steck gaat deze zomer op zoek naar de hoogste zonnebloem van de buurt. Daarmee hoopt de groene stadsoase Utrecht en

Net binnen

Wijk bij Duurstede

De tijdelijke opvanglocatie in Sportcomplex Mariënhoeve mag open, maar er moet wel voldaan worden aan strikte voorwaarden. Een motie van

Audio

De Bilt

Kwesties rondom de opvang van asielzoekers zijn voortdurend onderwerp van felle discussies en polarisatie in de samenleving. Ook in Zuidoost-Utrecht,

Video

De Bilt

De Voedselbank in De Bilt bestaat 15 jaar. De voedselbank is actief sinds 2011 en voorziet inmiddels 190 gezinnen en